Mindfulness – Medveten Närvaro











{16 september, 2010}   Fick mitt horoskop ställt
Igår kväll höll jag på länge med en grej. Det är ju så att jag när jag fick mitt horoskop ställt av Mattes syrra så spelade vi ju in det på en minikassettband. Bara för att det var så mycket på det bandet och jobbigt att ta in så har jag inte lyssnat på det förrän nu. Så jag lyssnade på det och skrev ner ungefär vad som sades. Det var rätt skoj. Men hon gjorde ju ganska annorlunda än vad jag hört att man ska göra. Det var i och för sig väldigt intressant att hon hade valt ut vissa delar som hon tyckte var framträdande istället för att redogöra för hela horoskopet.

Men jag vet inte. Jag har blivit skeptisk till det där med horoskop. Angående just det som hon sa tyckte jag ju att det stämde väldigt bra, det hon sa. Men ändå, om man kollar, vad skulle en planet som ligger så långt bort som Neptunus kunna göra med min ascendent – ascendenten som bara är en tänkt punkt dessutom. Det är andra grejer också: det sägs att man får sitt avtryck från planeterna i födelseögonblicket, men vad händer då inne i magen? Man har väl en personlighet då också? Kan djur påverkas av planeter, det måste de ju kunna eftersom de är lika oss? Skillnaden mellan de olika faktorerna i horoskopet: ascendenten, MC och soltecknet är hårfin. Vad hör egentligen till vad? Och hur har man kommit fram till alltsammans? Det sägs att man har undersökt hur folk reagerat under tusentals år men det är ju oerhört många faktorer som spelar in, hur ska man veta vad som gjorde vad? Om det var den planeten eller det faktum att du var född under den dekaden eller den aspekten som gjorde att man blev på ett visst sätt. Och Pluto upptäcktes ju för inte så länge sen. Har man redan hunnit forska på vad den skulle göra med folk? Behövs det inte mer än hundra års studier för sånt?

Hur som helst är det en intressant teori om hur en människa är uppbyggd. Det är en schysst modell för personlighet. Och även om det inte skulle stämma det där med horoskop kan det ju ändå ge vissa nya infallsvinklar och tips om vad man ska göra åt sitt liv. Jag tror också fortfarande mycket på själva soltecknet. Jag tycker det har stämt så himla väl jämt. Det skulle ju kunna bero på att man påverkas av den årstid då man är född eller att man faktiskt påverkas av solen på något sätt. Det hela är väldigt mystiskt!

Kommentera

et cetera
