Mindfulness – Medveten Närvaro











{23 september, 2010}   Köpt En Wiccas Handbok nu

Jag har köpt ”En wiccas handbok”. Mysig bok faktiskt! Den handlar om wicca-filosofin som är en sorts religion. Man ska leva nära naturen och utföra ritualer och se energier hos människor och sådant. Jag känner en viss dragning till sådana grejer i och med att jag älskar naturen och många gånger ifrågasätter civilisationen (även om jag naturligtvis inte kan leva utan den nu när jag börjat leva i den!). Det jag har svårt för är de här ”psychic” grejerna, det här sjätte sinnet. Att se en aura runt folks kroppar och sådant eller få saker att hända med tankens kraft. Jag har aldrig råkat ut för någonting som över huvud taget skulle vara övernaturligt. Förutom viss ”telepati” med min bror. Vi tänker ofta på samma saker och får samma låt på hjärnan precis samtidigt, fast det kan ju vara tillfälligheter. Antingen är jag för okoncentrerad eller så har jag inte ”gåvan” eller så är alltihop bara båg. Det är inte magin som är det allra intressantaste. Det intressanta är att komma ifrån den stränga kristendomen där guden är fördömande och t.ex. nakenheten är tabu.

Häromdagen kom Anna över. Vi åt lite egna hamburgare och pommes och satt och snackade som vanligt. Vi snackade om feminism, arbetsmarknaden och konsumtionssamhället fast vi garvade väldigt mycket. Sen läste jag högt ur ”En wiccas handbok” och föreslog att vi skulle göra en utav övningarna där (inte nu, utan en annan gång). Det gäller att ställa sig mot varsin vit vägg mitt emot varandra och försöka få syn på varandras auror. Det ledde snabbt in på en diskussion om vem som var ”psychic” och inte. En del har ett sjätte sinne, de har liksom gåvan. Man vet om man har den eller inte. Anna och jag har den förmodligen inte. Folk som verkar/verkade ha den är: Lisa, farsan, Cathrine, min mormor för att nämna några. Var går gränsen för intuition och ”kontakt med andra sidan”? Det är svårt att säga. Jag hade väldigt mycket fantasi som barn och som vuxen och har varit både knäpp, knasig, konstig och annorlunda, men har aldrig känt mig ”psychic”.

Kommentera

et cetera
