Mindfulness – Medveten Närvaro











{10 februari, 2011}   Wicca religion – kan det vara något?

På pendeln läste jag ut ”En wiccas handbok”. Den var bra! Jag blev faktiskt väldigt fascinerad av wicca-religionen och tror att den skulle passa mig. Det finns bara ett problem: jag skulle inte kunna se på ritualer eller t.ex. åkalla en gudinna utan att börja garva. Jag är alldeles för ironiskt lagd. En ironisk ateist, precis som många andra svenskar. Ett annat problem jag har med religionen är den inte så mycket verkar gå ut på att hjälpa sina medmänniskor. Såväl Jesus som Dale Carnegie och Dalai Lama påstår att man själv mår bra av att hjälpa andra och vara snäll och omtänksam. Även Bill och Ted hade ”Be excellent to each other!” som främsta motto (jämte ”Party on dude”, men det kan vi glömma för stunden). Jag tror verkligen att det är sant och nödvändigt för att allting ska fungera, även om jag själv inte riktigt lever på det sättet. Hur som helst, skulle man gå med i någon wicca-gemenskap inbillar jag mig att det, på grund av just detta, skulle kunna bli ganska otrevligt. Jag kanske har fel om just wiccor men jag brukar dra mig för att umgås med folk som har den här typen av egoistiska inställning.

Moonwitch says:

Tack för titten och att du tog dig tid att kommentera…:) Alltid lika kul…:)
Undrar bara var du fått det ifrån att wicca skulle vara en egoistisk religion??? Det är en naturreligion som anser allt vara besjälat och man lever i harmoni med naturen och allt levande…Man lever också efter trefaldighetsregeln ”allt du gör kommer åter till dig trefallt” Likaså lever man efter lagen ”Gör vad du vill så länge du inte skadar någon annan”
Jag blev lite nyfiken på vad som fick dig att känna att wicca kunde vara något för dig när du skrattar åt ritualer och åkallan av gudinnan och likaså anser den vara egositisk???? Vad blev kvar att fastna för???
Jag tycker nog du ska ha lite mer kött på benen än EN bok innan du fäller en sådan kommentar. Var och en får tycka och tro vad den vill även du…:) Blev bara lite nyfiken. Och det är förresten en anledning till att många fastnar för just wicca…för att den är en så otroligt tolerant religion.
Vill du veta mer om wicca föreslår jag att du kikar in på http://www.wicca.nu och på forumet http:/svenskawicca.tk där du är välkommen att ställa frågor…:)
Ta hand om dig och kika gärna in igen..:)



Moonwitch says:

Sv: Just den boken är känd för att vara ganska kommersiell, dessutom är den skriven av en amerikanska med den ”amerikanska synen” som jag personligen tycker är väldigt blasé och kanske just egotrippad. Så jag kan förstå att du fick den uppfattningen. För att kunna jämföra lite kan jag rekommendera att du läser Scott Cunninghams ”Wicca”…finns numera även på svenska och att låna på bibblan (har inte ”ditt” bibliotek den kan du be de ta hem den…;))
En religion som handlar om att leva i harmoni med naturen och allt levande däri kan jag inte se som egoistisk…det blir snarare lite motsägelsefullt…Om man väljer att leva som wiccan och bara tänker på sig själv kommer man ganska snabbt underfund med att inte mycket fungerar i ens liv…;)
Önskar dig lycka till i ditt sökande för att finna frid och harmoni…:)



Kommentera

et cetera
